عاشقانه های ساده

  • ۰
  • ۰



بیت رپ

آواز: جمله است از به کار بردن صدا بنا بر قوانین و اصول آهنگ مناسب ترین وسیله برای بیان احساس ات هیجانات است . زیبنده ترین صوت برآمده از حنجره و تار های صوتی آدم آواز است ، عده ای آواز را جهت حس لذت مطبوعیت آن عده ای برای فراموش کردن خستگی عدم توجه به گذشت زمان و بعضی دیگر برای تخفیف یا زائل کردن یک حالت روحی به کار می برند . عده ای برای برانگیختن قوه تخیل تصور شنوندگان از آواز یاری می گیرند . در موسیقی ایرانی لطف و دلربایی به ساز و آواز بستگی دارد . آواز های ایرانی نمودار نیز اکنون ت داخلی آدم هستند خواه شاد یا غمگین مخفی های داخلی را آشکار و پستی بلندی را برای اندیشه اندیشه هموار می سازند . آواز ایرانی در اکثر موارد ضرب به خصوصی ندارد ، نوازنده و خواننده در حین اجرا به تناسب ذوق خود چیزی بدان می افزایند یا از آن می کاهند به این کاستن و اضافه کردن که در چهار چوب و قالبی معین به نام ردیف انجام می گیرد بداهه خوانی و بداهه نوازی می گویند .
آواز سنتی ایران چهارچوبی دارد که آن را ردیف آوازی می گویند و هر آوازی که خوانده می شود همـواره بر دستگاهی از هفت دستگاه ردیف منطبق است . کسی که با ردیف آوازی آشنایی داشته باشد بعد از شنیدن یک قطعه ی آوازی می تواند دستگاه و گوشه ی مربوط به آن قطعه را تشخیص دهد .
(( اجزای آواز سنتی ))
(( درآمد )) : در اجرای هر آوازی اکثرا ٌ ًدر ابتدا درآمد خوانده می شود ، درآمد اولین گوشه ی هر دستگاه یا آواز است شنونده با شنیدن درآمد بلافاصله تشخیص می دهد که خواننده قصد اجرای چه دستگاه یا آوازی را دارد .
در شروع درآمد کشش صدا زیاد است . هر دستگاه یا آوازی یک یا چند درآمد دارد و گوشه های هر دستگاه یا آواز هم به نوبه ی درآمدی کوتاه می باشند . چنانکه در گذشته رسم بود که استاد به شاگرد می گفت : سلمک را درآمد کن .
در اجرای درآمد خواننده ، شنونده را آماده شنیدن حتمـا ت مهم دستگاه می نماید و در ابتدا به او می فهماند که حال هوای دستگاه چگونه است و در چه حالتی بایستی دنباله رو جریان موزیک باشد .
(( فرود )) : فرود نیز مانند درآمد در اجرای آواز ارزش ویژه ای دارد ، همانگونه که شنونده از درآمد یک آواز تشخیص می دهد که چه دستگاه یا آوازی قرار است خوانده شود از فرو هم درمی یابد که چه دستگاه یا آوازی اجرا شده است . لیکن فرود به عنوان یک گوشه بیان نمی شود بلکه جهت خاتمه دادن به گوشه مورد استفاده قرار می گیرد .
هر دستگاه یا آوازی فرود منحصر به فرد خود را دارد و چنانچه فرود صحیح اجرا نشود آواز دلنشین و مطبوع نخواهد بود . زمانی که خواننده مثلاً در شروع اجرای آواز خود درآمد ماهور را میخواند بایستی در انتها نیز فرود ماهور را اجرا نماید در اجرای آواز مرکب یا در مرکب خوانی احتمالا خواننده در دستگاه ها یا آواز های مختلف گوشه هایی را بخواند و اصطلاحا ً مدگردی نماید ولیکن در انتها به همان دستبعضی فرود می آید که از آن شروع به خواندن کرده است .
(( مثنوی )) : در گاهی دستگاه ها آواز ها گوشه ای تحت عنوان مثنوی دیده می شود ، مثنوی در واقع گل چینی از گوشه های دستگاه یا آواز مربوطه است درآمد و فرود است . در اجرا ی مثنوی اکثرا ٌ ً کشش صدا بیشتر است .

  • ۹۵/۰۳/۱۴
  • امیر عاش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی