عاشقانه های ساده

  • ۰
  • ۰



انجام پایان نامه ارشد مدیریت

• دسته بندیآموزش های تحقیق بر اساس هدف
بر اساس هدف پژوهش ها به پژوهش های بنیادی و کاربر دی تقسیم می شوند. اما زهره سرمد معتقد است پژوهش ها بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می شوند: تحقیق بنیادی، تحقیق کاربر دی و تحقیق و توسعه. با عنایت به توضیح ات زیر می توان گفت تحقیق و گسترش خود نوع تحقیق کاربر دی است.

- تحقیق بنیادی: پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیده‌ها روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و تولید و ساخت یا تست تئوری‌ها نظریه‌ها می‌پردازد و به گسترش مرزهای دانش رشته علمی کمک می‌نماید. هدف مهم این نوع پژوهش تبیین ارتباطات بین پدیده ها، آزمون نظریه ها اضافه کردن به دانش موجود در یک زمینه ویِژگزینشه است. جهت مثال "تحلیل رابطه اعتماد و تعهد در ارتباطات صنعتی" نمونه تحقیق بنیادی است. سطح گفتمان کلی و انتزاعی در حوزه یک علم است. تحقیق بنیادی می تواند نظری یا تجربی باشد. تحقیق بنیادی نظری از روش‌های دلیل عقلانی قیاسی استفاده می‌کند بر پایه مطالعات کتابخانه‌ای انجام می‌شود. تحقیق بنیادی تجربی از روش‌های دلیل استقرائی استفاده می‌کند و بر پایه روشهای میدانی انجام می‌شود.

- تحقیق کاربر دی: پژوهشی است که با استفاده از نتایج بررسی ها بنیادی به منظور بازبینی و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، وسائل ها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع آدم ی انجام می‌شود. هدف تحقیق فرد دی گسترش دانش فرد دی در یک زمینه ویِژگزینشه است. در اینجا هم سطح گفتمان انتزاعی کلی ولی در زمینه ویِژگزینشه است. برای مثال "ارزیابی میزان اعتماد مشتریان به سازمان فرضی" نوع تحقیق فرد دی است.

• دسته بندیروش های تحقیق بر اساس نحوه گردآوری داده ها
سرمد معتقد است پژوهش ها بر اساس شیوه گردآوری داده ها به دو دسته تقسیم می شوند: تحقیق توصیفی تحقیق تست ی

- تحقیق توصیفی یا غیر تست ی حاوی 5 دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، کار پژوهی، تحلیل موردی

- تحقیق آزمایش ی به دو دسته تقسیم می شود: تحقیق تمام آزمایش ی تحقیق نیمه آزمایش ی


1- تحقیق توصیفی یا غیر تست ی

تحقیق توصیفی یا غیر تست ی حاوی 5 دسته است: پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، ارزیابی موردی

1-1. تحقیق پیمایشی (Survey Research)

در این نوع تحقیق هدف ارزیابی توزیع ویژگیهای یک جامعه است بیشتر تحقیق های مدیریت از این نوع است . در پژوهش پیمایشی پارامترهای جامعه نقد می شوند. در اینجا پژوهشگر با انتخاب نمونه ای که معرف جامعه است به تحلیل متغیرهای پژوهش می پردازد. پژوهش پیمایشی به سه دسته تقسیم می شود:

1-1-1.روش مقطعی (Cross Sectional): گرد آوری داده ها در مورد یا چند صفت در مقطع زمانی خاص. جهت مثال تحلیل میزان علاقه دانشجویان سال اول دبیرستان به ادامه تحصیل در رشته خاص

1-1-2.روش طولی (Longitudinal): در نقد پیمایش طولی، داده ها در طول وقت گردآوری شده تا رابطه بین متغیرها در طول سنجیده شود. برای مثال «سیر تحول ثبت نام دانشجویان یک دختر در دوره های تحصیلات تکمیلی» یا «تحلیل تحول مهارت های زبان فارسی پایه اول تا پنجم ابتدائی». نتایج بررسی ها و تحقیقات تحولی که به تحلیل روندها تحول پدیده ها در طول زمان می پردازند از این دسته هستند .

1-1-3.راهنمای دلفی (Delphi Technique): جهت تحلیل نظر های یک جمع مالک نظر درباره یک مساله ویژه می توان از این تکنیک مصرف کرد. مانند «ارزیابی دیدگاه اساتید دانشگاه در باره طرح نو آموزش ی»

1-2. تحقیق همبستگی (Correlational Research)

در این نوع بررسی ها رابطه بین متغیرها بر طبـق هدف پژوهش ارزیابی می گردد. در بررسی ها همبستگی چنانچه هدف پیش بینی متغیرهای وابسته بر اساس متغیرهای مستقل باشد به متغیر وابسته متغیر ملاک به متغیر مستقل متغیر پیش بین گویند. همچنین وجه تمایز تحقیق همبستگی با تحقیق تست ی در این است که در اینجا متغیرهای مستقل دستکاری نمی شوند. بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می شود:

1-1-1. همبستگی دو متغیری: هدف ارزیابی رابطه همزمانی متغیرها است به جمله دیگر میزان همموسیقی ی تغییرات دو متغیر است. در بیشتر نتایج بررسی ها و تحقیقات همبستگی دو متغیری از مقیاس فاصله ای با پیش فرض توزیع نرمال محاسبه ضریب همبستگی پیرسون استفاده می شود. مثال: رابطه اسناد ثبات مرکز علیت با خوب یت در عملکرد

1-1-2. تحلیل رگرسیون: در ارزیابی رگرسیون هدف پیش بینی یک یا چند متغیر ملاک براساس یا چند متغیر پیش بین است. چنانچه هدف ارزیابی متغیر ملاک از متغیر پیش بین باشد از رگرسیون آسان استفاده می شود. اگر ارزیابی متغیر ملاک بر اساس چند متغیر پیش بین باشد از رگرسیون چندگانه (Multiple) مصرف می شود. اگر همزمان چند متغیر ملاک بر اساس چند متغیر پیش بین ارزیابی شود از رگرسیون چند متغیری (Multivariate) مصرف می شود.

1-1-3. تحلیل کوواریانس: در برخی تحلیل ها هدف ارزیابی مجموعه ای از همبستگی های دو متغیر متغیرها در جدولی به نام ماتریس همبستگی یا کوواریانس است که با پیشرفت در زمینه برنامـه های آماری میسر شده است. نقد علت ی و حل معادلات ساختاری از این دسته هستند .

1-3. تحقیق پس رویدادی (Ex-Post Facto)

به تحقیق پس‌رویدادی تحقیق علی-مقایسه‌ای نیز گویند. تحقیق پس‌رویدادی به تحقیقی گفته می شود که پژوهشگر علت احتمـا لی متغیر وابسته را مورد نقد قرار می دهد. چون متغیر مستقل و و ابسته در قدیم رخ داده اند لذا این نوع تحقیق غیر آزمایش ی را تحقیق پس رویدادی می گویند.

2- تحقیق تست ی

تحقیق آزمایش ی به دو دسته تقسیم می شود: تحقیق تمام تست ی تحقیق نیمه تست ی


در بیشتر پژوهش های علوم آدم ی نظر به اینکه هدف مهم از انجام پژوهش ارزیابی یک مورد به نحوه میدانی است می توان گفت پژوهش نامبرده از نظر هدف در حیطه پژوهش های کاربر دی است . از طرف دیگر با توجه به اینکه در این پژوهش ازراهنمای های تحقیق کتابخانه ای و نیزشیوه های میدانی نظیر پرسش نامـه استفاده شده است، می توان بیان کرد که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش گردآوری داده ها، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی است.

  • ۹۵/۰۳/۲۹
  • امیر عاش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی